نوار منوی اصلی مایا که تمام گزینه ها و دستورات مورئ نیاز برای ایجاد و ویرایش اشیا مورد نظر در این منوها قرار دارند . هفت منوی اول و منوی Help در نوار منو ثابت هستند و سایر منوها با توجه به گزینه ای که از قسمت Menu Set (شکل روبرو) انتخاب می شود تغییر خواهند کرد.
در این قسمت برخی از ابزارهای پرکابرد و مهم مایا به صورت دسته بندی وجود دارد که هر کدام از آنها از طریق نوار منو نیز قابل دسترسی است مانند Save,Open,Printو .
نکته : می توانید از طریق خطوط عمودی، ابزار ها را Show و Hide کنید .
مجموعه ای ابزارهای کاربردی به صورت دسته بندی در این قسمت قرار گرفته است. با انتخاب هر زبانه این ابزار ها قابل دسترسی است.
ابزار هایی که جهت انتخاب، انتقال، چرخش و اندازه موضوعات صحنه به کار می رود.
Time slider بیشتر مربوط به انیمیشن سازی است ولی در مدل سازی نیز استفاده می شود. زمان بندی انیمیشن در این قسمت انجام میشود.اعدادی که در نوار زمان مشاهده می شود شماره فریم ها را نشان میدهد و طبق استاندارد هر 24 فریم معادل 1 ثانیه است. شماره فریم انتخابی در جعبه متنی سمت راست نوار زمان حک می شود و علامت های منتهی الیه سمت راست برای حرکت بین فریم ها ست.
Range Slider در زیر نوار زمان قرار دارد که از یک دستگیره لغزنده و دوکادر در سمت چپ و دو کادر در سمت راست تشکیل شده است.دستگیره لغزنده این امکان را به شما می دهد که یک مقطع زمانی را به دلخواه خود ار کل پروژه انتخاب کنید.
نرم افزار مایا بر اساس زبان MEL (Maya Embedded Language) ساخته شده است. در سمت راست این قسمت یک کادر سیاه وجود دارد که دستورهای اعمال شده را نشان می دهد. در کادر خاکستری نیز می توان دستورات مربوطه را تایپ کرد.
طرز استفاده از ابزار به طور خلاصه در آن توضیح داده شده است.
در این قسمت دوزبانه ChanelBox و Attribute Editor وجود دارد که برای تغییر ویژگی های اشیا و تنظیمات مربوط به آن در این پنل ها انجام می شود.
مجموعه ای از ابزار و منوها برای مدیریت فضای کاری و نحوه نمایش اشیا می باشد
Alt+Left Click جرخش سه بعدی دوربین در صحنه
Alt+Right Click و چرخش Scroll ماوس.Zoom in, Zoom out
Alt+Scrollحرکت دو بعدی دوربین در صحنه
اصول کار با HotBox
در نرم افزارهای سه بعدی زاویه دید به 4 نما تقسیم می شود که دسترسی به آن از طریق نوار ابزار و نیز کلید Space امکان پذیر است.(Top,Front,Side,Perspective)
اصول کار با Graph Eitor
این پنجره از منوی Window/Animation Editor/Graph Editor قابل دسترسی است. و برای کنترل و متحرک سازی شخصیت های انیمیشنی استفاده می شود. با گراف ویرایشگر شما می توانید نمایش بصری کلید ها و منحنی های انیمیشن را ویرایش کنید.
شناخت اصول دخیره و باز کردن پروژه
به منظور دخیره پروژه از منوی File گزینه Save Scene را انتخاب میکنیم و یا از نوار وضعیت گزینه مربوطه را انتخاب می کنیم. همچنین برای باز کردن پروژه های قبلی از منوی File گزینه Open Scene انتخاب می شود. این گزینه در نوار وضعیت نیز وجود دارد.
نمرات آزمون مجازی برنامه سازی 3 هنرستان فنی بوعلی شهرستان نرماشیر
نوار ,ها ,گزینه ,منوی ,قسمت ,سمت ,می شود ,در این ,این قسمت ,دارد که ,وجود دارد
درباره این سایت